Algemene voorwaarden

INHOUDSOPGAVE

Artikel 1 – Identiteit van de verkoper
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Artikel 3 – Mijn aanbod en jouw bestelling
Artikel 4 – Herroepingsrecht
Artikel 5 – De prijs
Artikel 6 – Betaling
Artikel 7 – Conformiteit en garantie
Artikel 8 – Levering en uitvoering
Artikel 9 – Overmacht
Artikel 10 – Intellectuele eigendom
Artikel 11 – Klachtenregeling en geschillen
Artikel 12 – Privacy

ARTIKEL 1 – IDENTITEIT VAN DE VERKOPER

Van Hooydonck, Dries – verder ook genoemd Zotte Winkel en zottewinkel.be

Maatschappelijke zetel:

Ericalaan 14
2910 ESSEN
België

E-mailadres: info@zottewinkel.be

Ondernemingsnummer: 0689.573.889

BTW-nummer: BE0689.573.889

ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van wij als Webwinkelier aan jou als Consument (iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten of diensten verwerft of gebruikt).

2. Als naast deze algemene voorwaarden ook bijkomende bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, geldt bovenstaande ook voor die bijzondere voorwaarden. Als onze algemene voorwaarden strijdig zouden zijn met die bijzondere voorwaarden kan jij als consument altijd de meest voordelige tekst in jouw voordeel inroepen.

3. Wij leveren in België en Nederland wat betreft bestellingen geplaatst op de Nederlandstalige versie van de webwinkel.

4. Om een bestelling te kunnen plaatsen, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Als je geen 18 bent, vragen wij je om de bestelling door je ouders of wettelijke voogd te laten plaatsen. Als we merken dat er een bestelling geplaatst is door een minderjarige, kunnen we deze bestelling weigeren.

5. Het plaatsen van een bestelling op de website geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van onze algemene voorwaarden die steeds beschikbaar zijn via de website.

6. Als je online bestelt, bezorgen wij je bovendien samen met de bestellingsbevestiging of ten laatste bij de levering een kopie van deze algemene voorwaarden in een formaat dat je kan opslaan of afdrukken. Wij raden je overigens aan om dit altijd te doen.

ARTIKEL 3 – HET AANBOD EN JOUW BESTELLING

1. Als een aanbod slechts een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, vermelden wij dit uitdrukkelijk in ons aanbod.

2. Wij beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen en hoe het bestelproces zal verlopen. De beschrijving is in elk geval voldoende gedetailleerd om je een goede beoordeling te laten maken. Als we gebruik maken van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden goederen en/of diensten. Vergissen is echter menselijk en als wij ons overduidelijk vergist hebben, zijn we niet verplicht om je alsnog te leveren.

3. Je bestelling is compleet en de overeenkomst tussen ons is definitief zodra wij je bestelling bevestigen per mail en zodra wij voor je betalingstransactie de goedkeuring door de uitgever van de kaart of dienst ontvangen hebben. Wij aanvaarden Visa, MasterCard, American Express, Paypal, Bancontact, iDeal en SEPA incasso. Indien de uitgever van je kaart weigert om in te stemmen met je betaling aan ons, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gesteld voor vertragingen bij de levering en/of niet-levering van je bestelling. Bestellingen zonder geldige betaling op naam van de geregistreerde kaarthouder worden niet aanvaard of verwerkt.

4. Om een product aan te kopen, voeg je het product toe aan je winkelmandje of druk je op de bestelknop. Nadien geef je jouw adresgegevens en facturatiegegevens in. Vervolgens krijg je een overzicht van de bestelling, kan je de algemene voorwaarden aanvaarden en bevestig je de betaling. Als je deze stappen hebt doorlopen, is je aankoop definitief.

5. Als het aanbod op de website niet meer klopt, kunnen wij dit altijd aanpassen of intrekken. Bijvoorbeeld als een product niet meer leverbaar is. Als er een product enkel onder bepaalde voorwaarden kan geleverd worden, of maar een bepaalde geldigheidsduur heeft, zullen we dat uiteraard ook vermelden.

ARTIKEL 4 – HERROEPINGSRECHT

1. Als je goederen, diensten of digitale producten bij ons koopt, heb je gedurende 14 dagen vanaf de levering of, bij diensten, het sluiten van de overeenkomst het recht om te beslissen dat je de goederen niet wil houden. Je kan je bestelling dan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden terugsturen. Binnen de 7 dagen nadat wij je bestelling teruggekregen hebben of je hebt aangegeven dat je wil afzien van de overeenkomst, betalen wij je de volledige aankoopprijs ervan terug met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald.

2. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen heb teruggekregen.

3. Tijdens de eerste 14 dagen na de levering verwachten wij dat je zorgvuldig omgaat met de bestelling en de verpakking. Als je de goederen nog wil kunnen terugsturen zoals hierboven omschreven, mag je ze enkel in die mate uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of je het goed wenst te behouden. Als je de goederen terugstuurt, moet dit indien mogelijk gebeuren samen met de originele verpakking, met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking en rekening houdende met onze instructies hieronder.

4. Je kan je retourpakket retourneren via de post of een koerier. Soms laten wij het product ophalen door een koerier. Als dit zo is laten wij je dat weten in de ontvangstbevestiging van je retourmelding.

5. Om je herroepingsrecht, zowel in het geval van levering van diensten als levering van goederen snel en correct uit te oefenen, kan je het het Europees modelformulier voor Herroeping gebruiken en dit opsturen naar info@waaromserieus.be of naar Dries Van Hooydonck, Ericalaan 14, 2910 ESSEN. Wij zullen je per e-mail een ontvangstbevestiging van jouw herroeping sturen.

6. Sommige producten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit zijn onder andere makkelijk kopieerbare producten die niet retourneerbaar zijn wanneer de verzegeling is verbroken. Daarom zijn de digitale producten van Zotte Winkel uitgesloten van herroepingsrecht, omdat deze producten meteen na aanschaf door de klant gedownload kunnen worden en makkelijk kopieerbaar zijn.

7. Dienstenovereenkomsten zijn na volledige uitvoering van de dienst uitgesloten van het het herroepingsrecht maar alleen als de uitvoering van de dienst is begonnen met je uitdrukkelijke voorafgaande instemming.

8. Abonnementen en lidmaatschappen

Jouw abonnement begint op de dag dat je jouw abonnement hebt betaald en zal automatisch hernieuwd worden per bijkomende facturatieperiode, tenzij je jouw abonnement opzegt door middel van een schriftelijke melding tot drie dagen voordat de automatische hernieuwing plaatsvindt. 

ARTIKEL 5 – DE PRIJS

1. Tijdens de periode die wij in ons aanbod vermelden, wijzigen onze prijzen niet, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven, behoudens prijswijzigingen van de desbetreffende fabrikant en behoudens prijswijziging van onderdelen die nodig zijn om onze producten voor jouw te kunnen maken.

2. Onze prijzen zijn inclusief alle belastingen, BTW, taksen en diensten die wettelijk van toepassing zijn in België. Indien je woonachtig bent buiten de Europese Unie kan het zijn dat jij in het land waar je gevestigd bent nog invoerrechten, of andere taksen moet betalen die losstaan van de prijs die je hebt betaald in onze online winkel.

3. Voor bestellingen waarvoor een product moet worden verzonden naar de klant rekenen wij verzendkosten aan. Het bedrag van de verzendkost wordt vermeld op de afrekenpagina nadat je het juiste verzendadres hebt ingevoerd.

4. Als wij andere extra kosten zouden aanrekenen, bijvoorbeeld voor verzending, levering, reservatie of administratie, dan wordt dit apart vermeld.

5. Omdat onze digitale producten meteen na afrekenen door jou kunnen worden gedownload, rekenen we hiervoor uiteraard geen verzendkosten aan.

ARTIKEL 6 – BETALING

1. Zie artikel 3

2. Wij kunnen bij online bestellingen enkel betalingen via de betaalmodules op onze website aanvaarden.

2. Om een veilige online betaling en de veiligheid van je persoonsgegevens te waarborgen, worden de transactiegegevens versleuteld met SSL technologie over internet verstuurd. Om met SSL te betalen heb je geen speciale software nodig. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het “slotje” in de onderste statusbalk van je browser.

3. Als extra veiligheidsmaatregel worden er geen details van je transactie op deze website bewaard. Wij werken hiervoor samen met de externe betaalservice Mollie N.V. Meer info over de veiligheidsmaatregelen van Mollie vind je hier.

ARTIKEL 7 – CONFORMITEIT EN GARANTIE

1. Wij garanderen dat onze goederen conform zijn aan je bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben rekening houdende met de specificaties van het product. Wij garanderen je natuurlijk ook dat onze goederen voldoen aan alle op het ogenblik van je bestelling bestaande wetten.

2. Bovendien hanteren wij wat betreft het leveren van goederen de wettelijke minimumgarantietermijn van twee jaar indien het goed niet conform is aan de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan het goed tot 2 jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, dan wel vervangen.

3. Soms biedt Zotte WInkel of haar leveranciers een langere of uitgebreidere garantie dan de wettelijke minimumgarantie van 2 jaar, dit is een commerciële garantie. De commerciële garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke minimumgarantie. Als er een commerciële garantie wordt aangeboden verschilt deze per product. De eigenschappen van de commerciële garantie staan vermeld op de webpagina van het product en op het garantiebewijs. Zotte Winkel is verantwoordelijk voor de afhandeling van de commerciële garantie, tenzij op de webpagina van het product anders staat vermeld. Commerciële garanties gelden voor de termijn die op de webpagina van het product staat.

4. Uitgesloten van garantie zijn producten aan dewelke schade werd toegebracht die is veroorzaakt door een onrechtmatig of onjuist gebruik, een fout of een nalatigheid van jou als consument.

ARTIKEL 8 – LEVERING EN UITVOERING

1. Alle goederen en diensten worden geleverd op het door jou bij je bestelling aangegeven adres, tenzij het digitale producten betreft. Digitale producten kan je meteen na afrekenen downloaden, of worden beschikbaar gesteld via het ledengedeelte, indien u lid bent van het online platform van Zotte Winkel en/of Waarom Serieus.

2. Wij zullen de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.

3. Wij zullen geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed maar uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. (Bijvoorbeeld bij producten op maat gemaakt en bij preorders). Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van de voorziene leveringstermijn.

4. Onze verzendingen gebeuren standaard met koerierdienst UPS. Wanneer wij je bestelling hebben verzonden krijg je van ons een trackingnummer zodat je zelf de levering kan opvolgen.

5. Onze verzendingen gebeuren tot het moment van bezorging aan jou of een door jou aangewezen vertegenwoordiger steeds op ons risico. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om goederen die verloren gaan in de post. Als je ons echter goederen terugzendt binnen de 14 dagen na aankoop omdat je ze liever niet wil houden, ben jij verantwoordelijk voor het transport.

5. Indien de door ons geleverde goederen tijdens het transport werden beschadigd, niet overeenstemmen met de artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de artikelen die je had besteld, moet je dit zo snel mogelijk melden en de artikelen naar ons terugsturen binnen de 14 kalenderdagen na je melding.

6. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de transporteur die de onderneming heeft aangesteld. Onze aansprakelijkheid blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de klant werden ontvangen.

ARTIKEL 9 – OVERMACHT

1. In geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.

2. Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van mijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet-levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden.

ARTIKEL 10 – INTELLECTUELE EIGENDOM

1. Onze website, logo’s, teksten, foto’s, namen, producten en in het algemeen al onze communicatie is beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.

2. Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel. Zo mag je bijvoorbeeld tekeningen, foto’s namen, teksten, logo’s kleurencombinatie, etc … niet kopiëren of reproduceren zonder onze voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.

ARTIKEL 11 – KLACHTENREGELING EN GESCHILLEN

1. Wij hopen natuurlijk dat al onze klanten steeds 100% tevreden zijn. Als je toch een klacht zou hebben over onze diensten, kan je ons contacteren via info@zottewinkel.be of per Ericalaan 14, 2910 ESSEN, België. Wij zullen er dan alles aan doen om je klacht binnen de 3 werkdagen te behandelen.

2. Op alle overeenkomsten die wij afsluiten met klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de bevoegde Belgische rechtbanken bevoegd. Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar Boek VI van het Belgisch Wetboek Economisch Recht.

3. Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. Je kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl

4. Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan je bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link: https://ec.europa.eu/odr.

ARTIKEL 12 – PRIVACY

Wij vinden het belangrijk dat jij weet wat er met je gegevens gebeurt. Lees er alles over in onze privacyverklaring.